Krachttraining is mega effectief om van die extra kilo’s af te komen, en daarnaast ideaal om de beste “body composition” (de lichaamsvormen) te krijgen.

Spiermassa zorgt voor een verhoogde stofwisseling, dus simpel gezegd, hoe meer spiermassa, hoe meer vetverbranding er automatisch plaatsvind, spieren vragen om veel meer energie als vet. En geen zorgen dat je als vrouw er gelijk breed van word, ook al zou je dat misschien wel graag willen 😉

Zoals je snapt is ook dit geen magische oplossing, je zal net zo consequent moeten zijn als met andere sporten om je vruchten te plukken. Week in, week uit. Daarom heb ik een paar simpele tips, feiten en fabels om te zorgen voor een effectieve krachttraining.

– Doe oefeningen met zo veel mogelijk grote spiergroepen.
Oefeningen die je standaard wil hebben in je trainingsschema zijn; Voor benen; dumbell lunge, squat OF of leg press. Voor rug; Deadlift, bent over row en latt.pull down.
Verder kan je het aanvullen met een shoulder press voor schouders en push up, benchpress OF chestpress voor de borst.

– Focus op 10 herhalingen, let op want hier gaat het vaak mis bij 90% in de sportschool! Dit betekend niet dat je moet stoppen bij 10. Je stopt wanneer je niet meer kan en je mikt op 10. Dus kan je er 15, doe er dan 15.

– Sit ups werken niet, niet voor een platte buik in ieder geval. Doe het in de plaats in een machine, met een gewicht dat je 10 tot 15 keer lukt, alternatief is situps met een gewicht in je handen.

– Armen apart trainen is niet nodig, deze pak je al bij de andere oefeningen.

– Sluit af met een HIT training (High Intensity Workout) zoals een tabata HIT training van 4 of 5 minuten. Dit zorgt voor een heftige “after burn effect” waardoor je verbranding in een versnelling door gaat na de training!